Hymn „Chwała na wysokości Bogu” jest jednym z najstarszych hymnów kościelnych. Często nazywany jest także „hymnem anielskim”, od pierwszych wykonawców. Jest on w kościele wschodnim nazywany „doksologią większą”, gdyż przedstawia Mszę św. jako ofiarę pochwalną i przebłagalną, której adresatem jest sama Trójca Święta.
Hymn „Chwała…” powstał w języku greckim, a jego pochodzenie sięga początków chrześcijaństwa. Liturgia pierwszych wspólnot kościelnych była podobna do żydowskiej liturgii synagogalnej, podczas której czytano Pismo św. oraz śpiewano psalmy i pieśni. Hymn „Chwała na wysokości Bogu” był jedną z takich pieśni pochwalnych. W IV w. św. Hilary z Poitiers dokonał tłumaczenia hymnu z greckiego na łacinę i nadał mu obecny kształt literacki. Hymn w liturgii Kościoła zachodniego pojawił się już w III w. Odmawiał go wyłącznie papież w swojej Katedrze na Lateranie podczas celebracji uroczystości Narodzenia Pańskiego. W kolejnych wiekach rozszerzono przywilej śpiewania go na wszystkich biskupów, a pod koniec XI w. także na wszystkich prezbiterów. Powiększono także ilość dni, w których można go było wykonywać. Najpierw dodano Wielki Czwartek, a następnie wszystkie niedziele i uroczystości męczenników. Przywilej wykonywania hymnu anielskiego nadano także Mszy św. wotywnej o Najświętszej Maryi Pannie oraz o świętych Aniołach. Do dnia dzisiejszego zachowała się tradycja śpiewania hymnu w niedziele, w święta oraz w niektóre Msze św. o Najświętszej Maryi Pannie (np. Msza św. Roratnia) oraz we wszystkie uroczystości. „Chwała…” jest hymnem wesela i radości, dlatego jego nie wykonuje się go w dni pokuty i postu (np. niedziele Wielkiego Postu). Hymn ten jest wielką pieśnią uwielbienia Boga, więc powinni go śpiewać wszyscy obecni na liturgii, a nie tylko chór lub sam organista.